wat is seo?
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization. In het Nederlands heet dat zoekmachineoptimalisatie, een vorm van online marketing. Met SEO trek je potentiële klanten naar je website. Je verbetert je (verouderde) website zodat je populair wordt bij de zoekmachines en zo relevante bezoekers naar je website trekt.
Als je dat goed doet, verschijn je in de natuurlijke (gratis) zoekresultaten, niet te verwarren met Search Engine Advertising (SEA), de betaalde vorm van zoekmachineoptimalisatie.

Relevante content voor relevante bezoekers
Verkoop je ijsjes dan heb je weinig aan bezoekers die op zoek zijn naar pizza’s. Een relevante bezoeker is iemand die zoekt met de zoekterm die aansluit bij jouw producten en diensten.

Zoeken en zoekwoord
Een boekhouder wil gevonden worden door ondernemers die hulp nodig hebben met hun administratie en een rijschool wil gevonden worden door jongeren die willen lessen. De kans is groot dat gezocht wordt op ‘boekhouder’ en ‘rijschool.’  Klinkt simpel, niet?
Om SEO te begrijpen vertel ik kort wat belangrijk is voor zoekmachineoptimalisatie. De belangrijkste ingrediënten zijn:

  • Sitestructuur en techniek
  • Webteksten, optimalisatie van webpagina’s en relevante content
  • Linkbuilding

Sitestructuur
De website moet voor de zoekmachines goed te doorzoeken zijn (crawlen). Daarom is een goede sitestructuur erg belangrijk. Het gaat hierbij om HTML code, URL’s en sitestructuur.

SEO teksten, optimalisatie van webpagina’s en relevante content
Zoekmachines stellen eisen aan de content. Ze hebben woorden nodig om te kunnen bepalen waar een webpagina over gaat. De teksten zijn daarom erg belangrijk. Hoe mooi je website ook is, en hoeveel plaatjes er ook op staan, SEO on page optimalisatie gaat over tekst en het op de juiste manier verwerken van de teksten en de zoekwoorden op de verschillende pagina’s. Het gaat hierbij niet om het strooien met zoekwoorden.

Relevante content

Om goed te kunnen scoren dienen de SEO teksten relevant te zijn voor de doelgroep en te voldoen aan de eisen die Google stelt. Zo dienen  titels, meta descriptions  goed verwoord te zijn.

Hoe werkt een zoekmachine en waarom zijn SEO teksten dan zo belangrijk?
Lang geleden hadden we de telefoongids, tegenwoordig zoeken we mobiel. Zoeken we iets, dan typen we meestal 2 of 3 woorden in en; voilà, we krijgen nu de webpagina’s te zien waarvan Google ‘denkt’ dat ze aansluiten bij wat je zoekt.
Dit noemen we de zoekresultaten (SERPS).

Vaak kijken we niet verder dan de eerste 5 resultaten, interessant dus die pagina 1 maar hoe wordt je positie eigenlijk bepaald?
Hoe rankt de zoekmachine je webpagina’s (de posities in de resultaten)?
Als de zoekmachine bot (spider) van Google je website vindt (indexeert), doorzoekt (crawlt)) hij je website en probeert de links te volgen die hij tegenkomt. Gevonden pagina’s worden toegevoegd in een grote database. Daarom is het zo belangrijk dat je sitestructuur en de linkstructuur kloppen. De zoekmachine kan zo alle pagina’s van je website indexeren.

Ranking
In deze grote database wordt een rangschikking aangebracht. Dit wordt ook wel ranking genoemd. Google bepaalt vervolgens met een algoritme welke webpagina’s bovenaan in de zoekresultaten (SERPS) komen te staan en zal de webpagina’s die het meest relevant zijn het beste laten ranken.

Daarom zijn goede SEO teksten met een hoge relevantie zo belangrijk!

Share This

Share This

Share this post with your friends!